Você conhece Alair Gomes?

Como eu, não, você não conhece. Já viu reproduções de suas fotos em livros e catálogos; talvez algumas fotos originais em exposições. Sempre mais ou menos as mesmas, porém: os garotos de praia, no Rio, ou alguns nus, aqui e ali.

É que Alair Gomes deixou fotos em dezenas de milhares, hoje custodiados pela Biblioteca Nacional. E centenas, milhares de páginas escritas, que estão lá também, aguardando leitores e estudiosos. Pouquíssimo disso tudo é conhecido e estudado.

Aline Gomes pesquisa seu xará em sobrenome há anos. Começou a puxar o fio dessa enorme meada. Se quiser saber mais, ouça o podcast que ela gravou sobre sua pesquisa:

https://open.spotify.com/episode/3wK3R04d3I9b6qcy23JMV2?si=ca4Zg5qwSwiOPCDYzPZodA

*




During the Middle Ages, murderous tournaments highly entertained sophisticated people; and in the French revolution, guillotine executions were the thrill of Paris. I must not ignore the fact that when I myself visited Madrid and saw a bullfight, I enjoyed it so much that a week later I returned to the plaza de toros to see another corrida - and that, though hesitating, and under the urge of an energetic Spanish lady who sat by my side, [I] clicked my camera for a few successive times at a handsome toreador who was being gored, perhaps to death, and tossed up to the air by a blood-dripping, tortured bull about to be killed - and that I still proudly keep the photos at home.[1]



[1] GOMES, Alair. A New Sentimental Journey, 1983, p. 336-337. Acervo: Biblioteca Nacional, Rio de Janeiro.

A foto e o texto inéditos acima são de Alair Gomes, que Aline Gomes publicou num artigo:

https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/12417


Nesse artigo, a comparação entre Alair Gomes e Goya:




E a percepção de Alair Gomes como fotógrafo e como agudo analista da anatomia masculina (sempre no mesmo artigo)



the back of the standing young man incarnates and reveals the beauty-essence of ascension – his buttocks are the still motor of ascension […] In the bare back of a standing young man, the cleft between the bloated wings of his buttocks is certainly scandalous, but not in flagrant, glaring sense of cazzo; puissant or tender, or both, his buttocks are also very much pure poetry, and the fissure between them is scandalous in an eminently poetical sense.[1]



[1] GOMES, 1983, p. 522. (texto inédito).


Comentários